TOTAL Česká republika
motorsport-tema3.jpg motorsport-mobile-3.jpg

Team Peugeot Total
Vítězem Dakaru 2017

Rally Monte Carlo

Citroën nadepisuje novou kapitolu své sportovní historie s C3 WRC

citroen.jpg

Dlouho očekávaný moment pro všechny fanoušky WRC je tu: startuje mistrovství světa WRC 2017 legendární Rally Monte Carlo. Soutěžní debut při této příležitosti čeká Citroën C3 WRC, vůz navržený podle nových předpisů FIA. Zahajovací dějství šampionátu absolvují dva vozy s posádkami Kris Meeke/Paul Nagle a Stéphane Lefebvre/Gabin Moreau.

Rally Monte Carlo - jednoduše ikona!

Její prestiž vyvolává už jen pouhé jméno rally - Rally Monte Carlo. Svou pověst si vysloužila z velké části nevypočítavostí závodních podmínek. V lednu totiž mohou být kopce francouzského jihozápadu zasypané sněhem, pokryté ledem, vodou nebo...třeba suché! Během jedné jediné etapy se klidně mohou prostřídat všechny typy podmínek. Volba pneumatik nenabývá na důležitosti nikde naléhavěji než právě zde. Nejlepším kompromisem je dobrý odhad celého průjezdu rychlostních zkoušek. Odstupy mezi jednotlivými posádkami se mohou za těchto podmínek ztenčovat a tak průběh rally může být velmi vzrušující.

Při 85. ročníku tohoto podniku, nejstarší rally na světě, budou etapy rozprostřeny do čtyř dní. Ve čtvrtek 19. ledna rally odstartuje večer slavnostním zahájením v Monaku. Posádky pak zamíří do Gapu, kde je čekají dvě večerní rychlostní zkoušky, z nichž jedna je pro letošek úplně nová. Po krátkém nočním odpočinku slibuje druhý den soutěže velice intenzivní program - dva průjezdy na třech rychlostních zkouškách v departementech Isére a Hautes-Alpes. V sobotu se soutěžící vrátí do Monaka, aby absolvovali pět rychlostních zkoušek.  Finále se odehraje v neděli, bez možnosti servisu se posádky vydají na slavný Col de Turini. Itinerář soutěže směřuje k vyvrcholení v Knížectví v neděli 22. ledna brzy odpoledne.

Největší výzva - začátek nové epochy WRC

Začátek každé sezony je pravidelně provázen velkým zájmem fanoušků. Ale letos obzvlášť, když netrpělivost stoupá díky novým autům, která jsou silnější a atraktivnější než předchozí generace. Kromě nových pravidel a aut je letošní rok hodně bohatý na transfery pilotů na trhu, což dohromady pro sezonu 2017 přináší mnoho neznámých a proměnných.

Jaká bude výkonnostní úroveň těchto aut? Na jaké úrovni bude jejich spolehlivost? Které posádky se dokážou nejlépe přizpůsobit novým vozům? Na mnohé otázky bychom mohli znát odpověď už po skončení Rally Monte Carlo.

S velkým zájmem se očekává návrat do WRC Citroën Total Abu Dhabi WRT. V řadách "rudé armády" ale vládne pokora. Pro každého je premiéra směsicí vzrušení a úzkosti, jak se odrazí výsledky tvrdé práce za poslední dva roky na očekáváních značky. Na prvních pěti rally sezony nasadí Citroën Total Abu Dhabi WRT pouze dvě C3 WRC. O první body do Poháru konstruktérů mistrovství světa se pokusí Kris Meeke/Paul Nagle a Stéphane Lefebvre/Gabin Moreau. Současně ale budou Craig Breen/Scott Martin bojovat ve voze předcházející generace. I tak ale mohou bodovat v šampionátu pilotů.

V loňském roce Kris Meeke usiloval o vedení, aby nakonec ze soutěže vypadl. Stéphane Lefebvre dojel loni pátý, což stále znamená jeho nejlepší výsledek v mistrovství světa. Pro letošek mají týmoví kolegové podobné ambice - eliminovat neznámé a uhlídat proměnné a pokusit se vyřešit záludnou rovnici pro Rally Monte Carlo 2017.

Co  také řekli...

YVES MATTON, šéf Citroën Racing: Podobně jako při každém začátku nového programu pociťujeme, že ještě několik dní navrch při vývoji auta bychom přivítali. Vývoj C3 WRC byl v celé historii Citroën Racing vůbec nejkratší a musíme zdůraznit mimořádné úsilí, které celý náš tým věnoval v posledních několika měsících. Zároveň potřebujeme vědět, kde se asi nacházíme. Tahle soutěživost patří do naší DNA. Auto vypadá jako dobře konstruované a vyrovnané, ale až v kontaktu se soupeři budeme vědět, jak se vlastně chová. Naše posádky budou mít dva různé přístupy. Kris už loni ukázal, že má na to, aby tuto rally vyhrál. Pochopitelně potřebujeme rozlišit pilotování během dne při zkušebních jízdách a v podmínkách čtyř dní programu rally pouze s dvěma pasážemi seznamovacích jízd. Na začátku rally budeme spíše v defenzivě, abychom viděli, jaká je konkurence a až pak budeme směřovat dopředu pro zbytek rally. Jiné to bude pro Stéphana. Podobně jako u Craiga ho chceme dostat na úroveň, ze které se závody vyhrávají. Ale do té doby ho čeká ještě mnoho učení v průběhu první poloviny sezony. Potřebuje se soustředit na dokončování soutěží a bodování. Tím, že tady máme jen dvě auta, nemáme žádného žolíka v záloze.“

LAURENT FREGOSI, technický ředitel: Do Monte Carla vstupujeme s pocitem, že jsme se při testováních na tuto rally dobře připravili. Naši piloti se v C3 WRC cítí dobře, což nás naplňuje optimismem i co do výkonové úrovně auta. Přípravné práce pro Monte Carlo probíhaly ve dvou rovinách: testování široké škály pneumatik a hledání nastavení vozu k tomu, abychom zjistili, zda nadále fungují naše zavedené postupy i s tímto novým autem.  Hodně času jsme věnovali studování a mapování aktivního diferenciálu. Tento nový komponent nám umožní jemněji nastavit auto v závislosti na podmínkách na tratích. Naším cílem bylo poskytnout pilotům co nejsnadnější zacházení s autem, i když nastane nějaká nenadálá situace. Tato rally bude současně příležitostí k otestování spolehlivosti aut. Na tomto povrchu se jedná hlavně o prověření hnací nápravy při ovládání.“

KRIS MEEKE: „Stojíme před startem rally a měli bychom být připravení v co nejlepší kondici. Po našem posledním testu už se nemohu dočkat, až se pustíme do další etapy. Cítím, že budeme středem pozornosti, ale věřím, že se dokážu soustředit jen na pilotování. Nikdy není snadné bojovat v Monte Carlu. Na každém servisu budeme potřebovat dát hlavy dohromady a zvolit správné nebo aspoň nejméně špatné pneumatiky. Veřejnost si nedokáže představit ty hory práce, které se musejí udělat během testování k tomu, abychom získali data potřebná právě pro správnou volbu pneumatik. V této oblasti má ale Citroën Racing hodně zkušeností, které můžeme využít. Pro tuto první rally jsou moje cíle opravdu jednoduché - být v autě uvolněný a užít si to. Pravdu mají ti, kdož tvrdí, že během Monte Carla se může stát opravdu všechno.“

Starty v Monte Carlu: 8

Nejlepší výsledek: 3. (2014)

STÉPHANE LEFEBVRE: Postupně si uvědomuji, jak se všechno blíží. To, o čem jsme mluvili po měsíce jako o budoucnosti, je najednou tady. S inženýry jsme diskutovali snad o všem, každý den, o každém sebemenším detailu souvisejícím s autem. Nic nesmíme ponechat náhodě a je opravdu fascinující se na této práci podílet. Je to moje první rally s tímto statusem, budu se snažit, abych dojel s dobrým umístěním a získal co možná nejvíce bodů pro Citroën. Jsem za volantem Citroënu C3 WRC jen krátce a nechtěl bych to přepálit. Musím dostat auto pod kontrolu v závodních podmínkách a vyzkoušet si své limity. Myslím, že jsme všichni na jedné lodi s tím, že je mnoho neznámých ve všech oblastech.“

Počet startů: 3

Nejlepší umístění: 5. (2016)

CRAIG BREEN: „Určitě budu tento víkend pilotem pod nejmenším tlakem. Jsem rád, že mohu svou sezonu zahájit ve svém starém autě, protože s Monte Carlo ještě nemám dost zkušeností. Mám příležitost se o této rally hodně dozvědět. I s ohledem na posouzení rozdílů mezi vozy dvou generací WRC. Mojí prioritou je najet co nejvíce kilometrů, ale budu potěšen, když přidám několik bodů. Na konci sezony by se mohly hodit při závěrečném účtování.“

Počet startů: 2

Nejlepší umístění: 13. (2015)

Klíčové údaje

  • 17 rychlostních zkoušek na celkem 65 km
  • 76 vozů včetně 10 generace WRC 2017
  • 41 pneumatik na posádku (maximum), vybraných z celkem 72 se 4 druhy směsi
  • 22 různých odborností v Citroën Racing Teamu: inženýři, mechanici specialisté, motoráři, specialisté na šotolinu i na asfalt, meteorologové, tiskový mluvčí, pracovníci cateringu, řidiči atd.

Flashback 2003 RALLYE MONTE CARLO

V první kompletní sezoně ve WRC sestavil Citroën Tým snů s mistry světa Carlosem Sainzem a Colinem McRae a vycházející hvězdou Sébastienem Loebem. Mladý Francouz, který přišel o rok dříve o vítězství, když po prvním dni vedl poté, co Marcus Grönholm měl karambol, vedl před McRaem a Sainzem. Tři Citroëny Xsara WRC si užívaly bezporuchový průběh a dojely ve stejném pořadí. Tento senzační počin, umístění na prvních třech místech, ohlásil příchod Citroënu a hlavní sílu ve WRC na začátku neuvěřitelné etapy s nadvládou „Rudé armády“.

CITROËN SE SEDMI VÍTĚZSTVÍMI V MONTE CARLU

2013: Loeb/Elena (Citroën DS3) – 2012: Loeb/Elena (Citroën DS3) – 2008: Loeb/Elena (Citroën C4) – 2007: Loeb/Elena (Citroën C4) – 2005: Loeb/Elena (Citroën Xsara) – 2004: Loeb/Elena (Citroën Xsara) – 2003: Loeb/Elena (Citroën Xsara).

85. Rally Monte Carlo - program

Středa 18. ledna - 16.00 shakedown (Gap)

Čtvrtek 19. ledna - 18.11 hod. start 1. dne (Monako - Place du Casino)

20.14 hod. RZ 1 Entrevaux – Val de Chavalgne – Ubraye (21,25 km)
22.57 hod.  RZ 2 – Bayons – Breziers 1 (25,49 km)
00.02 hod. Flexi servis A (Gap – 48 min.)

Pátek 20. ledna - 9.00 hod. start 2. dne a servis B (Gap – 18 min.)

10.11 hod.  RZ 3 – Agniére en Devoluy – Le Motty 1 (24,63 km)
10.44 hod.  RZ 4 – Asprés les Corps – Chaillol 1 (38,94 km)
11.47 hod.  RZ 5 – St Léger les Mélézes – La Batie Neuve 1 (16,83 km)
13.02 hod. servis C (Gap 33 min.)
14.28 hod.  RZ 6 – Agniére en Devoluy – Le Motty 2 (24,63 km)
15.01 hod.  RZ 7 – Asprés les Corps – Chaillol 2 (38,94 km)
16.04 hod.  RZ 8 – St Léger les Mélézes – La Batie Neuve 2 (16,83 km)
17.14 hod. Flexi servis D (Gap – 48 min.)

Sobota 21. ledna - 7.17 hod. start do 3. dne a servis E (Gap 18. min.)

8.08 hod. RZ 9 – Lardier et Valenca – Oze 1 (31,17 km)
8.58 hod. RZ 10 – La Batie Monseleon – Faye 1 (16,78 km)
10.07 hod. Servis F (Gap – 33 min.)
11.13hod. RZ 11 – Lardier et Valenca – Oze 2 (31,17 km)
12.08 hod. RZ 12 – La Batie Monseleon – Faye 2 (16,78 km)
13.17 hod. Servis G (Gap – 33 min.)
15.03 hod. RZ 13 – Bayons – Bréziers 2 (25.49 km)
16.23 hod. Servis H (Gap – 48 min.)
21.11 hod. uzavření servisního parku (Monako)

Neděle 22. ledna - 7.40 hod. start do 4. dne

9.22 hod.: RZ 14 – Lucéram – Colova St Roch 1 (5,50 km)
10.12 hod.: RZ 15 – La Bolléne Vésubie – Peira Cava 1 (21,36 km)
11.16 hod.: RZ 16 – Lucéram – Colova St Roch 2 (5,50 km)
12.18 hod. RZ 17 – La Bolléne Vesubie – Peira Cava 2 (21,36 km)
13.53 hod. uzavření servisního parku
15.00 hod.: Slavnostní ceremoniál (Place du Palais Princier – Monako)

Registrace k odběru novinek

Podmínky ochrany osobních údajů
Uděluji tímto v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů v platném znění (dále jen „ZOOU“) společnosti TOTAL Česká republika, s.r.o., IČO: 411 89 671, se sídlem Praha 8, Pobřežní 620/3, PSČ 18600, zapsané v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 3582 (dále jen „Správce“) souhlas se zpracováním mnou poskytnutých osobních údajů v tomto formuláři, a to za účelem nabízení výrobků a služeb a zasílání obchodních sdělení.  Souhlas se zpracováním osobních údajů uděluji správci na dobu neurčitou. Poskytnutí souhlasu se zpracováním osobních údajů je dobrovolné. Správce poskytnuté osobní údaje zpracovává manuálně i automaticky, v rozsahu poskytnutých osobních údajů, přičemž je oprávněn provádět zpracování osobních údajů prostřednictvím pověřených zpracovatelů, a to na základě smluv uzavřených podle ust. § 6 ZOOU. Správce tímto informuje subjekt údajů a poskytuje mu výslovné poučení o právech vyplývajících pro něj ze ZOOU, tj. zejména o tom, že subjekt údajů má právo přístupu k poskytnutým osobním údajům, právo na opravu poskytnutých osobních údajů a dále má subjekt údajů v souladu s ust. § 21 ZOOU právo podat žádost o vysvětlení a žádat odstranění nežádoucího stavu, a to zejména blokováním, provedením opravy, doplněním nebo likvidací poskytnutých osobních údajů. Správce je oprávněn osobní údaje subjektu údajů získané za účelem nabízení obchodu nebo služeb předat jinému správci, nevysloví-li s tímto postupem subjekt údajů nesouhlas.  Pokud si Kupující přeje opravit osobní údaje, které Poskytovatel zpracovává, může o tuto skutečnost prodávajícího požádat na následující e-mailové adrese: [javascript protected email] nebo na výše uvedené adrese sídla Správce. Subjekt údajů je oprávněn souhlas kdykoliv odvolat, např. odvoláním souhlasu zaslaného na e-mailovou adresu: [javascript protected email] nebo na adresu sídla správce.

Zároveň tímto uděluji souhlas se zasíláním obchodních sdělení Správce či obchodních partnerů Správce ve smyslu ust. § 7 zák. č. 484/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, a to až do doby odvolání tohoto souhlasu. Souhlas dle předchozí věty lze kdykoliv odvolat, a to na následující e-mailové adrese: [javascript protected email]

resizer-video.png